شب زندان

چه چلیسای چوب چیله تراش سبز شوری

شب زندان

چه چلیسای چوب چیله تراش سبز شوری

هاینریش بل


بول در شهر کلن، آلمان، در یک خانواده­ی کاتولیک، صلح دوست، مخالف پیشرفت کردن حزب نازیسم به دنیا آمد. او از پیوستن به جوانان حزب هیتلری در دهه­ی 30 میلادی خودداری نمود. او قبل از اینکه تحصیلات خود را در دانشگاه کلن در ادبیات آلمانی شروع کند شاگرد یک کتابفروشی بود.او در ورماخ به خدمت سربازی فراخوانده شد و در فرانسه ، رومانی، مجارستان، اتحاد جماهیر شوروی خدمت کرد. او قبل از اسارت توسط امریکایی­ها در سال 1945 و فرستاده شدن به کمپ اسرای جنگی چهاربار مجروح شد.

بول قبل از رسیدن به 30 سالگی به طور تمام وقت به نویسندگی مشغول شد. اولین داستان قطار به موقع رسید در سال 1949 منشتر شد تعداد زیادی داستان، داستان کوتاه، نمایشنامه­های رادیویی، مجموعه ای از مقاله­های دنباله دار باعث شد او در سال 1972 جایزه­ی نوبل ادبیات را به دست آورد. او اولین نویسنده­ی متولد آلمان بود که این جایزه را بعد از نلی ساکس در 1966 به دست آورد. کارهای او به بیش از 30 زبان ترجمه شده است و او یکی از نویسندگان آلمانی است که کارهایش توسط بسیاری خوانده شده است. بهترین کارهای شناخته شده ی او بیلیارد در ساعت نه و نیم، دلقک (عقاید یک دلقکتصویر گروهی با بانو (سیمای زنی در میان جمع) ، افتخار از دست رفته ی کاترینا بلوم (آبروی از دست رفته کاترینا بلومشبکه ی امنیتی جدا از داستانهای کوتاه او هستند.

شخصیت های منفی او چهره­های تاثیرگذار (مهم) در دولت، تجارت، کلیسا هستند که او بعضی­ها را با بذله گویی و بعضی­ها را با ترشرویی نقد میکند. برای اینکه او همرنگی بین فقدان شجاعت، گرایش به خودپسندی و استفاده غلط از قدرت را درک می­کند. شخصیت­های همیشگی او بهترین شخصیت­های نوشته­های آلمانی هستند.

هاینریش بل در سال 1985 در سن 67 سالگی مرد. بنیاد هاینریش بل، یاد و خاطره­ی او را در سایر مکان­ها زنده نگه می­دارد یک آرشیو تخصصی از نوشته­های هاینریش بل در کتابخانه­ی کلن ایجاد شد، از کاغذهای شخصی او که از خانواده­ی او خریداری شد. اما بسیاری از دست نوشته­های او با فرو ریختن ساختمان کتابخانه در مارس 2009 به صورت جبران ناپذیری آسیب دید.

آثار:

قطار به موقع رسید 1949

گوسفندان سیاه 1951

آدم، کجا بودی؟ 1951

و حتی یک کلمه هم نگفت 1953

خانه‌ای بی‌سرپرست 1954

نان سال‌های جوانی 1955

یادداشت‌های روزانه ایرلند 1957

بیلیارد در ساعت نه و نیم 1955

عقاید یک دلقک 1963

پایان مأموریت 1966

سیمای زنی در میان جمع 1971

آبروی از دست رفته کاترینا بلوم 1974

شبکه امنیتی 1979

میراث 1982

زنان در چشم‌انداز رودخانه 1985

فرشته سکوت کرد


 پی نوشت:

یک: اول از همه سال نو رو به همه باید تبریک بگم. با اینکه کمی دیره اما این مدت زیاد حال و حوصله نداشتم که بیام و تبریک بگم.

دو: حال روحی بدک نیست، خوبه. حال جسمی خراب. دچار سرماخوردگی شدید شدم که خوبم نمیشه.

سه: هاینریش بل یکی از محبوب ترین نویسندگان منه. هرچی ازش تونستید پیدا کنید، بخونید چون آثارش لذت بخشه.

چهار: این متن رو خودم از روی نسخه انگلیسی متن ویکی پدیا ترجمه کردم. اگر نقصی داره و اشکال داره به بزرگی خودتون ببخشید.

پنج: شب زندامم فیلتر کردن. حالم گرفتس